کهکشان های باستانی می توانندبا انفجار گاز مولکولی خود، شکل ستاره خود را تنظیم کرده و تکامل انها را کنترل کنند.

------------------------------

سالها پس از انفجار بزرگ، بدون شک زمان هیجان انگیزی در تاریخ کیهانشناسی ما بود، کهکشانها هر سال صدها یا حتی هزاران ستاره داغ جدید را پرورش دادند اما علیرغم این موضوع عجیب است کهاین ستارگان از پایداری مناسبی در برابر سوختن برخوردار اند.

اسرار سازنده ستاره

محققان به مدت طولانی فکر و تحقیق کرده اند که چگونه این کهکشان های باستانی موفق به حفظ گاز خود شده اند و در طول سال های اولیه از آنها نمی سوختند. یکی از نظریه ها این است که باد های شدید گازهای ستاره ای را به مرزهایشان منتقل می کنند، جایی که آنها از کهکشان فرار می کنند یا در هاله می مانند.

اکنون با استفاده از لنزهای گرانشی و آریه میلی متری بزرگ آتاکاما (ALMA)، گروهی از اخترشناسان توانستند بادهای مولکولی نیرومندی را از یک کهکشان که بیش از 12 میلیارد سال نوری فاصله دارد را رصد کنند، یافته ها حاکی از آن است که با انفجار گازها، کهکشان های باستانی توانایی تنظیم شکل گیری ستاره ها و کنترل تکامل کهکشانی را دارند.

منتشر شده در مجله Science، گروهی از محققان SPT2319-55 را مطالعه کرده اند که یک کهکشان است که به سرعت یک میلیارد سال بعد از انفجار بزرگ از ستارگان خارج می شود. کهکشان بسیار دور از زمین است، اما با کمک لنزهای گرانشی، محققان توانستند دیدگاه نزدیک و شخصی خود را پیدا کنند.

این پدیده زمانی اتفاق می افتد که گرانش یک عنصر پیش زمینه عظیم فضا را به یک لنز کیهانی غول پیکر تبدیل کند، و باعث می شود که اشیاء پس زمینه دور به نظر رسند. از آنجایی که SPT2319-55  پشت میدان گرانشی کهکشان دیگری قرار دارد محققان توانستند جزئیات بیشتری را در مقایسه با موارد دیگری که ممکن بود، ببینند.

هنگامی که ستاره های جدید در این کهکشان های جوان متولد می شوند، گرد و غبار و گازهایی که آنها را احاطه کرده است گرم می شوند و نور مادون قرمز را منتشر می کنند و هنگامی که باد های کهکشانی عبور می کنند، نور مادون قرمز آنها به طور لحظه ای نسیم را روشن می کند و اجازه می دهد ابزارهای قدرتمند مثل تلسکوپ ALMA برای دیدن عناصر درون آنها موفق باشد.

هنگامی که ALMA برای رصد SPT2319-55 را بزرگنمایی کرد، می توانست انفجار خود به خودی از باد را به سمت بیرون در نزدیکی 500 مایل (800 کیلومتر) در ثانیه ببیند و به لطف توانایی آن برای شناسایی مولکول ها در طول موج های میلی متر، نشانه های ضعیف هیدروکسیل در باد وجود داشت.

محققان دقیقا مطمئن نیستند که از این بادها از کجا شروع می شوند، اما آنها فکر می کنند که احتمالا از انفجار ابرنواختری که منجر به تشکیل ستاره سریع می شوند یا از سیاهچاله های سنگینی که گاز مجاورشان را جمع می کنندبه سرعت آنها را انفجار می کنند.

حتی اگر ما هنوز فرایند خودتنظیمی را درک نکنیم، این واقعیت که کهکشان ها می توانند کنترل ستاره ها و سرنوشت های کهکشانی را کنترل کنند، بسیار قابل توجه است.