رساله دکترای پروفسور استیون هاوکینگ فیزیکدان مشهور بریتانیایی تنها طی چند روز پس از انتشار عمومی بیش از دو میلیون‌بار بازدید شده‌ است.



مقاله سال ۱۹۶۶ هاوکینگ به اندازه‌ای محبوبیت داشت که در روز انتشار عمومی‌اش توانست وب‌سایت دانشگاه کمبریج را از کار بیاندازد.  تنها در روز انتشار بیش از ۵۰۰ هزار نفر تلاش کرده‌ بودند این رساله را با عنوان “ویژگی‌های جهان درحال انبساط” دانلود کنند. آرتور اسمیت از دانشگاه کمبریج این پدیده را قابل‌توجه توصیف کرد و گفت رساله هاوکینگ فراتر از هر مطلب دیگری که در این دانشگاه منتشر شده مورد استقبال قرار گرفته‌ است و چنین استقبالی در تاریخ کمبریج بی‌سابقه بوده‌ است.

هاوکینگ ۲۴ ساله در زمان تحصیلش در ترینیتی هال کمبریج این رساله ۱۳۴ صفحه‌ای را نوشت. وی که از سال ۱۹۶۲ در دانشگاه کمبریج فعالیت داشته‌است، بعد‌ها یکی دیگر از تاثیرگذارترین مطالب علمی جهان با عنوان تاریخچه‌ای مختصر از زمان را نوشت. براساس گزارش کمبریج،‌ از لحظه انتشار آنلاین این رساله تاکنون دو میلیون بار از 900 هزار مرورگر جداگانه از گوشه و کنار جهان دانلود شده‌ است. آخرین رساله دکترایی که بیشترین خواننده را به خود جلب کرد تنها ۷۹۶۰ بار دانلود شد.


پیش از این افرادی که می‌خواستند این رساله را مطالعه کنند باید حضوری به کتابخانه کمبریج رفته و آن را مطالعه می‌کردند و یا با پرداخت ۶۵ پوند نسخه کپی شده آن را دریافت می‌کردند. کمبریج امیدوار است انتشار این رساله دکترا و استقبال بی‌نظیر از آن دیگر اساتید این دانشگاه را نیز به انتشار آزادانه مقاله‌هایشان تشویق کند. هاوکینگ در روز انتشار رساله‌اش در واکنش به از کار افتادن وب‌سایت دسترسی آزاد کمبریج گفت: خوشحالم می‌شنوم که بسیاری از افراد به دانلود رساله دکتری من علاقه نشان داده‌اند، امیدوارم عاقبت که به آن دسترسی پیدا کرده‌اند، ناامید نشوند. با عمومی ساختن رساله دکترایم امیدوارم بتوانم الهام‌بخش انسان‌های سرتاسر جهان باشم،‌ تا نگاهشان را به آسمان و ستارگان بدوزند،‌ نه به پایین و به پاهایشان تا نسبت به جایگاه ما در کیهان کنجکاو شوند و تلاش کنند جهان را درک کنند. هرکسی در هرجای دنیا باید نه تنها به تحقیقات من بلکه به تحقیقات تمامی ذهن‌های برتر و پژوهشگر در کل طیف درک بشری دسترسی داشته‌ باشد. هر نسل بر شانه‌های افرادی ایستاده که پیش از آنها زندگی می‌کرده‌اند، درست مثل من که در زمان دانشجویی‌ام در مقطع دکترا در کمبریج از آیزاک نیوتن، جیمز کلرک مکسول و البرت اینشتین الهام گرفتم.